5 Αποτελεσματικές Πρακτικές για την Εξ Αποστάσεως Διδασκαλία Μαθητών με Δυσλεξία

Distance Learning

Το τελευταίο χρονικό διάστημα μαθητές και δάσκαλοι είδαμε εν μία νυκτί τις τάξεις μας να αλλάζουν τελείως μορφή λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών που διαμορφώθηκαν εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού. Επίσης, διαπιστώσαμε πως η τεχνολογία μπορεί να αποτελέσει το μοναδικό καταφύγιο για εμάς τους εκπαιδευτικούς ώστε να συνεχίσουμε να βρισκόμαστε δίπλα στους μαθητές μας και να προσφέρουμε τη βοήθεια και τις γνώσεις μας όσο πιο αποδοτικά γίνεται. Η εφαρμογή της μας προσφέρει πληθώρα εναλλακτικών ανάλογα με την ηλικία, τον αριθμό και το μαθησιακό προφίλ των μαθητών μας στη νέα αυτή συνθήκη της εξ αποστάσεως διδασκαλίας.

Distance Learning

Πλατφόρμες σύγχρονης και ασύγχρονης εκπαίδευσης, εφαρμογές για tablet και κινητά τηλέφωνα, εργαλεία για την δημιουργία ψηφιακών projects, κουίζ γνώσεων ακόμη και βιβλίων είναι μερικά μόνο από τα διαδικτυακά ‘όπλα’ στην φαρέτρα ενός δασκάλου για να συνθέσει ένα μάθημα δημιουργικό και αποδοτικό.

Aξίζει να σημειωθεί ότι πολλά από αυτά τα εργαλεία προσφέρουν μια πιο βιωματική διάσταση στο μάθημα μέσω της οπτικοποίησης που παρέχουν, στοιχείο ιδιαίτερα βοηθητικό για μαθητές με δυσλεξία και μαθησιακές διαφορετικότητες.

Πιο αναλυτικά:

1. E-classes ανάλογα με τις ανάγκες των μαθητών μας

Οι πλατφόρμες ασύγχρονης εκπαίδευσης παρέχουν την δυνατότητα στον εκπαιδευτικό να δημιουργήσει, να οργανώσει και να διαχειρίζεται σωστά ηλεκτρονικές τάξεις ανάλογα με το επίπεδο που διδάσκει. Ο δάσκαλος μπορεί να δημιουργήσει μια ‘εργαλειοθήκη’, λοιπόν, από χρήσιμο υλικό, όπως:

  • αρχεία,
  • παρουσιάσεις, 
  • βίντεο, 
  • links, 
  • διαδραστικά παιχνίδια, 
  • εργασίες ή quiz

στην οποία έχουν πρόσβαση οι μαθητές ανά πάσα στιγμή. To περιβάλλον αυτών των e-τάξεων είναι ασφαλές, καθώς υπάρχει ένας μοναδικός κωδικός για κάθε τάξη που ζητείται από τον μαθητή για να γίνει η σύνδεση. Ακόμη, τόσο ο δάσκαλος όσο και ο γονιός έχουν εικόνα για την πρόοδο του μαθητή και υπάρχει δυνατότητα επιβράβευσής του για την συνέπειά του.

 Το Edmodo, το Schoology, το Google Classroom ή η εκπαιδευτική πλατφόρμα της Microsoft είναι μερικές από τις πιο δημοφιλείς. Η δική μας αγαπημένη είναι το Class Dojo καθώς δίνει την δυνατότητα επιβράβευσης θετικών συμπεριφορών των μαθητών και καλλιεργεί στους μαθητές δεξιότητες ζωής όπως η ενσυνειδητότητα (mindfulness), η διαχείριση άγχους ή αρνητικών συναισθημάτων μέσα από έξυπνα βίντεο. 

2. Κάνοντας την επανάληψη παιχνίδι

Πλατφόρμες όπως οι Κahoot, Quizizz ή Socrative επιτρέπουν των σχεδιασμό έξυπνων κουίζ και επαναληπτικών ασκήσεων δημιουργώντας υψηλό κίνητρο στους μαθητές να συμμετέχουν καθώς δεν θυμίζουν σε τίποτα τα παραδοσιακά (και βαρετά) διαγωνίσματα.

3. Μια εικόνα, χίλιες λέξεις!

Η οπτικοποίηση πληροφοριών που δυσκολεύουν τον μαθητή να τις κατανοήσει και να τις απομνημονεύσει μπορεί να φανεί ιδιαίτερα αποτελεσματική. Γι αυτό το λόγο, εργαλεία όπως το Quizlet για την δημιουργία flashcards και τo Storybird για την σύνθεση βιβλίων από τους μαθητές μέσα από μια μεγάλη ποικιλία διαφορετικών στυλ γραφής και εικονογράφησης μπορούν να γίνουν πολύτιμα βοηθήματα στα χέρια του δασκάλου.

4. Δημιουργήστε τα δικά σας βίντεο

Η εφαρμογή Edpuzzle βοηθά τον εκπαιδευτικό να δημιουργήσει τα δικά του βίντεο από ήδη υπάρχοντα στο YouTube προσθέτοντας ερωτήσεις κατανόησης, πολλαπλών επιλογών ακόμη και ηχητικά σχόλια! Λειτουργεί υπέροχα για μαθητές με δυσλεξία καθώς ο δάσκαλος μπορεί να επιλέξει βίντεο που άπτονται του ενδιαφέροντος τους, η διάρκειά τους μπορεί να είναι όσο μικρή ή μεγάλη επιθυμεί εκείνος και να επικεντρωθεί σε αυτό που έχει ανάγκη να δουλέψει ο μαθητής.

Επίσης το Ted-Ed είναι μια ακόμη εφαρμογή που βασίζεται αποκλειστικά σε βίντεο των TedEx Talks. Τα TedEx Talks είναι μια πολύ καλή ευκαιρία να δουλέψουν οι μαθητές μεγαλύτερων επιπέδων σε προχωρημένο λεξιλόγιο και να εξασκήσουν τις προφορικές τους δεξιότητες μέσα από τις ενδιαφέρουσες ιδέες που επικοινωνούνται. Στην συγκεκριμένη πλατφόρμα υπάρχουν έτοιμα μαθήματα αλλά ο δάσκαλος μπορεί να δημιουργήσει τα δικά του σύμφωνα με τις ανάγκες της τάξης του. 

5. Ενδιαφέροντα projects

Η εξ αποστάσεως διδασκαλία μπορεί να αποτελέσει θαυμάσια αφορμή για ευφάνταστα και δημιουργικά projects με την χρήση τεχνολογικών εργαλείων. Πιο συγκεκριμένα, το Seesaw και το Glogster είναι πλατφόρμες οι οποίες επιτρέπουν σε μαθητές και δασκάλους να συνθέσουν πρωτότυπα projects με την χρήση φωτογραφιών, βίντεο, εικόνων ακόμη και ηχητικών δεδομένων. Τέλος, το Padlet μπορεί να χρησιμοποιηθεί με τον ίδιο τρόπο δημιουργώντας ένα ιντερνετικό ‘πίνακα ανακοινώσεων’.

Εργαλεία σαν και τα παραπάνω είναι ιδιαίτερα χρήσιμα διδάσκοντας μαθητές με δυσλεξία καθώς μπορούν να επεξεργαστούν τις πληροφορίες ποικιλόμορφα, μέσω εικόνων και βίντεο, δίνοντας τους υψηλό κίνητρο να συμμετέχουν.

Λίγα λόγια πριν κλείσουμε

Είναι αδιαμφησβήτητο γεγονός πως το περιβάλλον της φυσικής τάξης αποτελεί το πιο πρόσφορο έδαφος για να εξελιχθεί ο μαθητής σε όλους τους τομείς. Όσον αφορά δε στους μαθητές με δυσλεξία, η πολυαισθητηριακή και βιωματική προσέγγιση που μπορεί να λάβει χώρα σε μια φυσική τάξη αποτελεί τον πιο αποτελεσματικό δρόμο προς τη μάθηση ενώ κανένα τεχνολογικό μέσο δεν μπορεί να αντικαταστήσει την σχέση ουσίας δασκάλου-μαθητή. Ωστόσο, η χρήση της τεχνολογίας μπορεί να προσφέρει ποικίλες δημιουργικές λύσεις στην πρόκληση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Τέλος, είναι μια καλή ευκαιρία για εμάς τους εκπαιδευτικούς να ανακαλύψουμε σε βάθος τα οφέλη της τεχνολογίας στην διαδικασία της μάθησης και πώς θα μπορούσαν να συμπληρώσουν υποστηρικτικά το έργο μας όταν επιστρέψουμε στις φυσικές μας τάξεις.

Μέχρι τότε, ας συνεχίσουμε να δίνουμε τον καλύτερο εαυτό μας στις εξ αποστάσεως τάξεις μας με αγάπη, μεράκι, θετική σκέψη και μπόλικη φαντασία!