Back
Combo

Διδασκαλία Φωνημάτων (Phonics): γιατί είναι απαραίτητη για τους μαθητές με δυσλεξία.

Η ανάγνωση αγγλικών λέξεων και κειμένων συνήθως αποτελεί πρόκληση για τους μαθητές με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες καθώς η αγγλική γλώσσα δεν είναι ξεκάθαρη αλλά αντιθέτως αρκετά πολύπλοκη ως προς την φωνολογία της, δηλαδή άλλο βλέπω και άλλο διαβάζω, άλλο ακούω και άλλο γράφω.

Συνήθως αυτό που αναμένουμε από τους μαθητές μας είναι καθώς εκτίθενται σταδιακά στη γλώσσα να αναγνωρίζουν, να διακρίνουν και να αυτοματοποιούν τα γλωσσικά μοτίβα που επαναλαμβάνονται, χωρίς να τα διδάξουμε ή να τα επεξηγήσουμε. Αυτό μπορεί να είναι μια συνεχής πρόκληση και ματαίωση για τους μαθητές με δυσλεξία καθώς μια τέτοια προσέγγιση δεν τους βοηθά να κατανοήσουν το κομμάτι αυτό που τόσο τους δυσκολεύει. Η κατάκτηση της ανάγνωσης δεν θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη.

Για να «σπάσει» λοιπόν ο σύνθετος αυτός κώδικας της αγγλικής γλώσσας χρειάζεται η συστηματική, ξεκάθαρη και πολυαισθητηριακή διδασκαλία των φωνημάτων αλλά και των συνδυασμών τους; Να διδάξουμε δηλαδή την ανάγνωση! Να δείξουμε στους μαθητές μας πως οι λέξεις αποτελούνται από μικρότερα κομμάτια (φωνήματα, συνδυασμούς φωνημάτων και συλλαβές) που όταν μάθουν να τα αναγνωρίζουν μέσα στις λέξεις αλλά και να τα χειρίζονται μπορούν τελικά να διαβάσουν και να γράψουν πολύ καλύτερα.

Combo

Οι κάρτες της ABC και των φωνολογικών ιστοριών του προγράμματος Start with HoPE βοηθούν τον μαθητή να εξοικειωθεί με έναν ευχάριστο τρόπο με αυτούς τους κανόνες, χρησιμοποιώντας τεχνικές μνήμης, εικόνες, ρίμες. Έτσι βήμα-βήμα χτίζονται δεξιότητες ανάγνωσης και ορθογραφίας και οι μαθητές αποκτούν αυτοπεποίθηση για την συνέχεια. Ας ξεκλειδώσουμε λοιπόν το δυναμικό των μαθητών μας και ας τους διδάξουμε διαφορετικά παρέχοντας τους ένα σωστό ξεκίνημα!

 

*www.bdadyslexia.org.uk/advice/educators/teaching-for-neurodiversity/modern-foreign-languages

** https://dyslexiaida.org/most-reading-difficulties-can-be-resolved-or-diminished/

 

Μαργαρίτα Μαρουδά

Καθηγήτρια Αγγλικών- Ειδική Παιδαγωγός

MSc in Specific Learning Difficulties/Dyslexia