Back

Πολυαισθητηριακή Διδασκαλια

‘If a child can’t learn the way we teach, we should teach the way they learn’

Ignacio Estrada

 

Η παραπάνω φράση του Estrada αποτυπώνει την ουσία και την αναγκαιότητα της πολυ-αισθητηριακής διδασκαλίας, η οποία κερδίζει ολοένα έδαφος στις σχολικές τάξεις και συνίσταται ιδιαίτερα για τους μαθητές με δυσλεξία και άλλες μαθησιακές διαφορετικότητες. Τί είναι όμως ο πολυ-αισθητηριακός τρόπος διδασκαλίας και πώς μπορεί να εφαρμοστεί;

H πολυ-αισθητηριακή μεθοδος είναι αποτελεσματική για όλα τα μαθησιακά προφίλ και ακόμη περισσότερο για τους μαθητές με δυσλεξία. Για να το κατανοήσουμε αυτό αρκεί να έχουμε κατά νου πως οι λειτουργίες του εγκεφάλου αλληλοσυνδέονται για να επιτευχθεί η οποιαδήποτε μαθησιακή εμπειρία. Ας παρατηρήσουμε τα μικρά παιδιά, για παράδειγμα. Δεν είναι τυχαίο ότι η μάθησή τους εξελίσσεται μέσα σε ένα πολυ-αισθητηριακό περιβάλλον με αποτέλεσμα να θυμούνται καλύτερα πώς να κάνουν αυτό που τους ζητείται καθώς το βιώνουν μέσα από όλες τις αισθήσεις τους. Στο μαθησιακό περιβάλλον, τα ερεθίσματα μέσω πολλαπλών αισθήσεων λειτουργούν σαν ξεχωριστά ‘μονοπάτια’ στον εγκέφαλο με αποτέλεσμα να γίνεται καλύτερη επεξεργασία της πληροφορίας, ώστε να μην χαθεί και να αποθηκευτεί στην μακρόχρονη μνήμη του μαθητή. Επίσης, οι μαθητές καλούνται να επιστρατεύσουν τα δικά τους δυνατά σημεία ώστε να κατακτήσουν αυτό που για τους ίδιους αποτελεί πρόκληση, όπως είναι η ανάγνωση, η ορθογραφία ή η κατανόηση κειμένου.

Ας δούμε παρακάτω μερικούς τρόπους με τους οποίους μπορούμε να δώσουμε μια πιο πολυ-αισθητηριακή διάσταση στην εκμάθηση της Αγγλικής γλώσσας.

Εικόνα

‘Μια εικόνα ίσον χίλιες λέξεις’, λέει η γνωστή κινέζική παροιμία και όχι άδικα! Εντάξτε στο μάθημά σας εικόνες, βίντεο, χρώμα και μνημονικούς χάρτες ώστε οι αφηρημένες έννοιες που περικλείει η εκμάθηση μιας γλώσσας να γίνουν πιο χειροπιαστές.

Ρυθμός

Tραγούδια, βίντεο και ρίμες μπορούν να φανούν ιδιαίτερα αποτελεσματικά για θεματικές ενότητες που μπορεί να μπερδεύουν τους μαθητές, όπως τα μέρη του σώματος, οι μέρες της εβδομάδας ή οι μήνες.

Κίνηση

Πώς θα σας φαινόταν αν η τυπική άσκηση γραμματικής του βιβλίου μετατρεπόταν σε ένα επιτραπέζιο ή, ακόμη καλύτερα και επιδαπέδιο παιχνίδι; Ή αν προτείνατε στο μαθητή να εξασκήσει το λεξιλόγιό του μέσω παντομίμας; Η ένταξη κινητικών δραστηριοτήτων στο μάθημα έχει οφέλη για τον μαθητή τόσο σε μαθησιακό επίπεδο όσο και σε επίπεδο της συγκέντρωσής.

Αφή

Απλά υλικά όπως πλαστελίνες, ξύλινα τουβλάκια, αλουμινόχαρτο ή άμμος μπορούν να αντικαταστήσουν το χαρτί και μολύβι και να αποτελέσουν κατάλληλη εναλλακτική για την εκμάθηση γραμμάτων και ορθογραφίας.

 

Τέλος, ας μην ξεχνάμε ότι ο εγκέφαλος μαθαίνει καλύτερα μέσα σε ένα θετικό περιβάλλον αποδοχής με μειωμένα επίπεδα άγχους όπου ο κάθε μαθητής μπορεί να ξεκλειδώσει το δυναμικό του και να χρησιμοποιήσει τα δυνατά του σημεία για να σημειώσει πρόοδο! Με αγάπη, μπόλικη φαντασία και δημιουργικότητα μπορούν να κατακτηθούν και οι πιο άπιαστοι στόχοι!

 

Βίκυ Δημήτρουλα

Καθηγήτρια Αγγλικών – Ειδική Παιδαγωγός

Med in Inclusion and Special Education Needs, Birmingham, UK.

Hope School

Πηγές

https://www.bdadyslexia.org.uk/advice/educators/teaching-for-neurodiversity/modern-foreign-languages

https://dyslexiaida.org/structured-literacy-effective-instruction-for-students-with-dyslexia-and-related-reading-difficulties/

https://www.waterford.org/education/why-multisensory-learning-is-an-effective-strategy-for-teaching-students-how-to-read/